K čemu je dobrý SEO audit
InvesticeMáte konečně stránky přesně podle vašich představ. Jsou krásné, máte spoustu dobře napsaného obsahu a všechny fotografie jsou už na první pohled profesionální práce. Chybí jediné – návštěvníci. Kde je vzít?
Budete nejspíš potřebovat online marketing. Prostě něco (nebo někoho), kdo vám návštěvníky přivede. A že budete mít na výběr – AdWords, Facebook, Instagram, YouTube, SEO…. Co vybrat? Pokud se opravdu neorientujete, bude nejlepší nechat si poradit. Zavolejte do online marketingové agentury, domluvte si schůzku a nechte si navrhnout řešení na míru, přesně pro váš byznys.
A pokud se náhodu rozhodnete pro SEO, nejspíše brzy narazíte na termín SEO audit. Co to je a k čemu je to dobré? Potřebujete to vůbec?
SEO audit je analýza vašeho webu, jejímž smyslem je najít případně nedostatky, které pak vy nebo vaše SEO agentura opraví. Cílem toho všeho je optimalizovat (ano, dostáváme se k termínu optimalizace pro vyhledávače, anglicky search engine optimization, neboli SEO) tak, aby vaše stránky byly uživatelsky co nejpříjemnější a aby se umisťovaly co nejvýše ve výsledcích internetových vyhledávačů, jako jsou například Google, ruský Yandex, nebo český Seznam.
Ptáte se, proč byste se měli chtít umisťovat vysoko ve vyhledávači? Zejména proto, že zhruba 80 % lidí, kteří Google použijí, si vyberou jeden z výsledků na straně jedna a nikdy se nepodívají dále. Pokud jste tedy například zubař v Českých Budějovicích, budete se chtít umisťovat na první staně Googlu například na vyhledávací frázi „zubař České Budějovice“. Nebo možná „nejlepší zubař v Českých Budějovicích“.
Ale jak to udělat? Potřebujete, aby vaše stránky byly pro tyto termíny dobře optimalizované. Samotná optimalizace vašich stránek bude sestávat ze spousty technických úkonů, jejichž detaily vás zde nebudeme nudit. Ale předtím, než se vy nebo agentura do samotné optimalizace pustíte, bude potřeba zpracovat SEO audit.
SEO audit obvykle zahrnuje takzvané off page a on page faktory, identifikuje případné nedostatky v architektuře stránek, analyzuje zpětné odkazy, klíčová slova, rychlost webu, jeho funkčnost na mobilních zařízeních, duplicitní obsah a tak dále. To vše totiž musí být v co nejlepším stavu, abyste mohli pomýšlet na umístění na první straně a aby byl web pro vaše návštěvníky uživatelsky příjemný. Vzpomeňte si sami, co jste udělali vy, když jste naposledy vstoupili na web, který se buď pomalu načítal, nebo jste se nemohli vyznat v jeho struktuře. Nejspíš jste rychle odešli.
Je spousta způsobů, jak SEO audit získat. Pokud jste malá firma, nejspíš nemáte vlastní SEO tým. V tom případě bude nejlepší podívat se po profesionální SEO agentuře. Jak ji najít? Bude to chtít chvíli času, ale na internetu jich je spousta. Zkuste zadat do Googlu například termín SEO agentura a podívejte se na několik z nich. Jak na vás působí jejich web, jak se vám líbí jejich nabídka, důvěřujete jejich zástupci? Až si vyberete, nechte si zpracovat SEO audit. Některé agentury si za něj nechají zaplatit, některé vám jej jako potenciálnímu klientovi zpracují zdarma, například zde.
SEO audit obvykle odhalí více či méně závažné nedostatky a je na vás, jak se získanými daty naložíte. Můžete sami vše opravit, nebo se domluvit s agenturou, která vám audit zpracovala. První možnost je zdánlivě jednoduchá a zdarma, ale ve skutečnosti obvykle nebývá ani jedno, ani druhé. Pokud nejste skutečně expert, nedoporučujeme pouštět se do SEO svépomocí, můžete si totiž nevědomky uškodit. Ale samozřejmě není žádný důvod, proč byste se SEO nemohli naučit, pokud tomu budete chtít věnovat dostatek času. A co dál? Mějte trpělivost. SEO je běh na dlouhou trať a obvykle trvá relativně dlouho, než se vaše stránky posunou tak, abyste skutečně začali vnímat, že se jeho efekt projevuje ve formě přílivu nových zákazníků. Ale jak všichni víme, trpělivost růže přináší.