Za co firmy utrácejí zbytečně – jak zredukovat náklady
Peníze
Základem úspěchu každého podnikání je dobrý přehled o všem, a to včetně nákladů. Obecně existují náklady „dvojího druhu“. Podle toho, zda rostou spolu s výnosy, je rozdělujeme na fixní a variabilní. Mezi variabilní náklady, tedy náklady zvyšující se společně s výnosy, se řadí například spotřeba materiálu, práce nebo elektrické energie ve výrobě. S vyšším objemem výroby logicky roste množství spotřebovaného materiálu nebo lidské práce. Mělo by platit, že pokud klesají výnosy, měly by klesat i variabilní náklady. Jiná situace je s náklady fixními. Jedná se o náklady, na které výnosy firmy nemají žádný vliv. Nájem budov, režijní náklady nebo platy zaměstnanců v administrativě je nutné platit každý měsíc nehledě na situaci firmy. Tyto náklady jsou tudíž nejvíce nebezpečné, jelikož často bývají důvodem úpadku firmy v době krize. V následujícím článku Vám poskytneme několik jednoduchých tipů, jak tyto náklady snadno redukovat.
Zaměstnanci
Udržet si zaměstnance je v dnešní době náročná disciplína. Je nutné je motivovat. Obecně je nejefektivnější motivací zvýšení platu; to se ovšem okamžitě promítne také v podobě zvýšených odvodů státu. Oboustranně výhodné jsou v tomto případě různé zaměstnanecké benefity. Dalším aspektem je také efektivita práce (nejen) administrativních zaměstnanců. Potřebujete skutečně dvě asistentky, nebo Vám bude stačit jedna, která toho zvládne více? Je vhodné vypracovat si plán činností zaměstnanců a vyhodnotit, zda některé neplatíte zbytečně. Firmy čím dál tím častěji také využívají možnosti outsourcingu některých činností, jako jsou například IT služby, účetnictví nebo úklid.
Spotřební materiál
Spočítali jste si někdy, kolik Vaše firma utrácí například za nákup kancelářských potřeb nebo barev do tiskáren? I v tomto případě je nutné mít o cenách a výdajích přehled. V oblasti tisku například snadno ušetříte nákupem neoriginálních náplní do tiskáren. Kompatibilní tonery a cartridge od spolehlivých výrobců dosahují srovnatelné kvality a výtěžnosti jako originální náplně, ovšem za výhodnější ceny. Zvažte také, zda by nebylo možné ušetřit nákupem úspornější modernější tiskárny. Spotřební zboží nenakupujte v maloobchodech, ale ve velkoobchodech. Nejen, že Vám zboží dovezou pohodlně až do kanceláře, ale nákupem ve větším množství také ušetříte.
Energie
Svůj čas byste měli věnovat nejen výběru dodavatele, ale také analýze spotřeby. Můžete tak odhalit zbytečné plýtvání. U nově zakoupených spotřebičů sledujte především energetické štítky. Pokud se jedná o přístroje, které budete používat denně, rozhodně se vyplatí investovat do ekonomičtější energetické třídy. Dalším jednoduchým způsobem redukce spotřeby je také instalace úsporných žárovek nebo LED zářivek.
Software
Dnes již není nutné kupovat drahý placený software. Až na některé výjimky, týkající se odborných profesionálních programů, si obvykle vystačíte se softwarem volně dostupným na internetu, který mívá stejné funkce i kvality jako ten placený. Přechodem na neplacený softwarem můžete ročně ušetřit značnou sumu peněz.