Češi zbytečně přeplácejí povinné ručení, protože neporovnávají různé nabídky
PojištěníČeský zákazník je v mnoha ohledech konzervativní a nerad mění své zvyky. Bohužel, někdy to je i v jeho neprospěch. Typickým příkladem takového chování je výběr povinného ručení.
Pokud máte uzavřenou pojistnou smlouvu o povinném ručení a v uplynulém roce jste neměli žádnou pojistnou událost, velmi pravděpodobně jste neměli ani žádnou negativní zkušenost se svou pojišťovnou. A tak se vám asi nebude chtít ani hledat pojišťovnu novou. Zůstat u té stávající je prostě pohodlnější, než věnovat čas nabídkám různých pojistných ústavů. Majitelé auta tak velmi často dostanou jednou za rok složenku, zaplatí ji a zase na 12 měsíců se jich povinné ručení netýká. Proto často platí za povinné ručení daleko více peněz, než by museli, A nebo naopak zjistí, že se jim extrémně levná pojistka nevyplatí až ve chvíli, kdy zaviní dopravní nehodu.
Nebojte se změny
Když už se majitel auta rozhodne pro změnu pojistky, moc se mu nechce na internetu vyhledávat informace a složitě si porovnávat povinná ručení, která nabízejí jednotlivé pojišťovny, aby mezi nimi našel tu nejvýhodnější. Spíše se zeptá někoho z rodiny, nebo kamarádů, kde mají auto pojištěné oni a jak jsou spokojení. Ale takové doporučení může být zavádějící. Jiné podmínky zřejmě dostane majitel pátého auta v pořadí, který neměl nikdy nehodu, než třeba padesátiletá žena, která má první auto napsané na své jméno. Nepomůže jí ani to, že je dobrá řidička a nebourala, když dosud jezdila buď ve služebním autě, nebo rodinném vozu napsaném na manžela.
Hlídejte si své bonusy
Ale o své povinné ručení bychom se měli aktivně zajímat. Ne každá pojišťovna totiž přizná klientovi automaticky výhodnější podmínky na základě bonusu, pokud neměl v uplynulém roce žádnou pojistnou událost. Ale kdybyste svému povinnému ručení věnovali trochu času, určitě byste našli pojištění, které by pro vás bylo výhodnější než stávající pojistka. Když tedy platíte více, než ve skutečnosti musíte, je to jen vaše chyba. A stejně je tomu i v případě, že zaviníte nehodu s vysokou škodou, kterou pojišťovna neuhradí, protože jste si sjednali příliš nízký pojistný limit.
Cena povinného ručení
Vyznat se v nabídkách pojišťoven není úplně jednoduché. Na cenu pojistky má vliv řada faktorů od typu auta, objemu motoru, či stáří vozu přes informace o majiteli a jeho dosavadním způsobu řízení, tedy zda a jak často havaroval, až po pojistné limity. Výpočet ceny povinného ručení tak není úplně jednoduchou záležitostí. Konečnou cenu pojištění ovlivňuje i frekvence plateb, to znamená, zda své pojistné platíte měsíčně, čtvrtletně nebo jednou ročně. Navíc málokdo se vyzná v řeči pojistných smluv, takže i při snaze najít si kvalitnější povinné ručení může nakonec na změnu pojišťovny doplatit.
Informujte se a srovnávejte
Pro výběr pojištění je nejjednodušší použít buď specializovaný srovnávač pojištění, nebo oslovit některého ze zprostředkovatelů. V takovém případě dostane buď na webové stránce, nebo telefonicky od operátora informace, jaké nabídky jsou pro vás výhodné. Ne vždy je totiž nejlevnější pojistka tou nejvýhodnější. U pojištění ještě víc než u jiných produktů platí důležitost poměru cena/výkon. Dostanete také doporučení, jaká připojištění jsou k dané pojistce možná, či zda je u nabízeného pojištění aktuálně nějaká akční nabídka, případně upozornění, jaké bonusy můžete získat a s jakým typem havarijního pojištění ho zkombinovat. Připravte si velký technický průkaz svého auta, abyste mohli vyplnit údaje do online formuláře, nebo odpovědět na dotazy operátora.
Výpověď stávající pojistky
V případě, že se pojišťovnu rozhodnete změnit, nezapomeňte, že výpověď stávající pojistky musíte pojišťovně doručit nejpozději 6 týdnů před koncem pojistného období, a to buď doporučenou poštou, nebo osobně na přepážce.