Na jaké kurzy poslat lidi? Vyhněte se masovým seminářům
PenízeVíte, jak správně vybrat firemní školení pro své zaměstnance? Na výběr vyhovujícího kurzu byste si v první řadě měli vyhradit dostatek času.
Jednak tak zabráníte situaci, že investujete peníze do semináře, který nebude mít pro účastníky žádný přínos, stejně tak se vyhnete tomu, že promrháte čas samotného zaměstnance. Nezapomeňte na to, že kurzu se obvykle účastní v době, kdy by jinak pracoval – a buď zvládl určitou část výroby, případně splnil nějaký konkrétní úkol.
Pokud se do výběru firemního semináře trefíte, tak to naopak pro váš podnik může mít ohromný přínos. Zaměstnanec se tak naučí něco nového – ať už práci s konkrétním programem, originální postup nebo se stane odborníkem na informace, ve kterých se u vás ve firmě zatím nikdo pořádně nevyznal. To mu může pomoct dělat určitou práci rychleji i moderněji, což se projeví i na výsledcích.
V hlavní roli specializace
Na co si tedy dat při výběru kurzu pozor? Ve značné většině případů jsou užitečnější ty kurzy, které jsou specializované. To znamená, že se velmi úzce zaměřují na nějakou konkrétní oblast, často jen na dílčí téma. Může to být například zvládání konkrétních operací ve vybraném programu nebo interpretace vybraných předpisů. Obecně platí, že čím konkrétnější zaměření, tím hlubší znalosti si zaměstnanec odnese.
Pokud má totiž školení jasně dané téma, tak lze o něm mluvit podrobněji a věnovat se konkrétním příkladům. Díky tomu je účastníci proberou pečlivě a mohou diskutovat i nad úplnými detaily. To jim umožní, aby problematice dokonale porozuměli.
Pokud řeší konkrétní otázku, tak je navíc mnohem více příležitostí, aby si na praktických úkolech nebo případových studiích vyzkoušeli, zda tématu skutečně rozumějí. Na kurzu s jasně danou osnovou se navíc sejdou pouze lidé ze stejného oboru, kteří si mohou navzájem vyměňovat své postřehy či zkušenosti.
Pozor na obecná témata
U školení, která pokrývají široká témata – například „personalistiku“ nebo „podnikové účetnictví“, toto možné není. Na podobné kurzy obvykle chodí lidé s rozdílnou specializací a každý z nich má blíž k jinému tématu. Lektor pak chtě nechtě musí obsah zobecnit a přizpůsobit, tak aby si v něm „každý našel něco“. Výsledkem ale nakonec je, že si účastníci z podobných seminářů mnoho znalostí neodnesou.
Před odesláním přihlášky si vždy proto pečlivě prostudujte osnovu kurzu a zeptejte se sami sebe, jak moc bude tento obsah mít pro vašeho zaměstnance přínos.