SEO – optimalizace pro vyhledávače aneb novinky pro rok 2018
PenízeSvět online byznysu se stále rychle rozvíjí, a to, co pro SEO – optimalizaci pro vyhledávače – platilo včera, už nemusí platit dnes. K tomu, aby mohl být člověk v této oblasti úspěšný, musí mít znalost potřebných nástrojů, díky nimž bude jeho podnikání v online prostředí vzkvétat. Znalost SEO je jedním ze základních aspektů úspěšného online marketingu. Jaké novinky se v této oblasti objevily pro letošní rok a co už dávno neplatí?
SEO (optimalizace pro vyhledávače) má za úkol dostat web na co nejpřednější příčky ve výsledcích vyhledávání
Výraz SEO pocházející z anglického slovního spojení Search Engine Optimization je dobře známý všem, kteří se pohybují ve vodách online marketingu (ať už se jedná o majitele e-shopů, webových stránek, tvůrce PR článků a podobně). Tato optimalizace slouží k tomu, aby byl obsah stránek snadněji dohledatelný ve webových vyhledávačích a potenciální zákazníci se tak přednostně dostali právě k tomuto obsahu.
Na českém internetu to funguje tak, že většina uživatelů vyhledává informace za pomoci předních fulltextových vyhledávačů (Google, Seznam) a obvykle se zaměřuje pouze na výsledky zobrazené na prvních dvou stranách. Pokud fungují SEO principy daného webu tak, jak mají, měl by se odkaz objevit právě v prvních vyhledaných pozicích.
Možností, jak optimalizaci pro vyhledávače doladit k dokonalosti, je mnoho a i zde je třeba se řídit novými trendy i způsoby fungování internetu jako celku. Jaké jsou tedy novinky pro letošní rok a na co by měli majitelé webů zaměřit svou pozornost?
Google zapojuje umělou inteligenci, Seznam zrychluje vyhledávání
V uplynulém roce došlo k několika změnám, které ovlivnily letošní směřování pravidel SEO. Jednou z oněch změn je to, že s chytrými telefony stoupá i množství vyhledávání mimo desktopový přístup, i když ten je stále v převaze. Optimalizace webů se tak musí tomuto trendu postupně přizpůsobovat.
Velké změny zaznamenal hlavně největší světový vyhledávač Google, který se snaží více a více zapojovat umělou inteligenci a kontrolovat obsah. Svou umělou inteligenci se snaží vyvíjet na co nejlepší úroveň, krom služeb v rámci vyhledávání ji učí bavit lidi. Změny rovněž proběhly například v oblasti fake news a jejich regulace, v záložce Google Images byl nastaven nový způsob filtrování obrázků a mnoho dalších webů muselo přejít na HTTPS (šifrovaný web). Změny provedl i český Seznam, který se zaměřil hlavně na jednodušší a rychlejší vyhledávání bez screenshotů.
Letos se změny dotýkají například tzv. „featured snippetů“, tedy vybraných úryvků ve vyhledávání. Pro weby by tak bylo vhodné se zaměřit právě na tuto oblast, aby mohly být v těchto úryvcích pro klienty viditelní.
Je vizuální vyhledávání budoucností internetu?
Znatelné změny probíhají i v samotném způsobu práce s vyhledávači – na vzestupu je totiž jak hlasové vyhledávání, tak i vizuální (visual search), které mnoho odborníků vnímá jako budoucnost vyhledavačů. Google zavedl službu Lens, která je právě k vizuálnímu vyhledávání určena. Klasickému vyhledávání by tak mohlo kvůli vyhledávání přes obrázky odzvonit a tak je třeba se pomalu připravit i na tuto možnost.
Google rovněž vydal nová doporučení pro výsledky v rámci hlasového vyhledávání (voice search). Důležitým faktorem je v tomto případě způsob formulace odpovědi i její délka a význam. Zde hrají důležitou roli již zmiňované featured snippety, které slouží jako zdroje odpovědí v rámci hlasového vyhledávání.
Obecně tak lze říci, že je v rámci SEO třeba neustále sledovat novinky a trendy, vzdělávat se, pracovat na aktualizacích, zrychlovat web, sledovat uživatelská data a rovněž optimalizovat web pro vzrůstající počet uživatelů mobilních telefonů.